Lunea gateste romaneste !!!

Nu cred ca puteam gasi un md mai placut de a inchide un nou al de bucatareala, decat participand la provocarea lansata de Alice pe al sau minunat blog cu retete dementiale.

M-am gandit, m-am razgandit...oare cu ce sa particip??? Fiind si Craciunul , dilema era si mai mare. Sa fie chisca? Sa fie toba, caltabos? Sa fie racituri, chigir? Cozonac?? Toate sunt mancaruri romanesti traditionale pentru masa de Craciun, insa am zis nu. Voi incerca "friptura de porc a la Jimbolia". Nu stiu daca voi reusi sa va uimesc sau macar sa va atrag atentia sa aruncati un ochi pe aceasta reteta , insa imi voi incerca norocul.

1. Friptura de porc a la Jimbolia


Ingrediente:
500 gr carne de porc (eu am avut ceafa),
3-4 cepe,
1 lingura boia de ardei dulce,
1 cana smantana,
sare,piper.
Carnea se taie in bucati potrivite, se condimenteaza si se lasa la rece cateva ore, apoi se prajeste pe ambele parti in ulei. Dupa aceea se scot pe o farfurie.
Se taie cepele feliute si se calesc in uleiul de la carne.
Se adauga boiaua de ardei si se mai amesteca cca2 minute. Se adauga carnea  si smantana, se acopera cu un capac si se lasa la fiert 15-20 minute. Apoi se scoate capacul si se lasa carnea sa se rumeneasca frumos.

Noi am servit o cu garnitura de piure (pentru a ne bucura de sosul delicios ) si cu patlagele murate !!!
2. Iar la desert....jolfa. Ca tot e Craciunul !!!!!!!
 
Despre jolfa va pot spune doar atat. U un desert specific moldovenesc si....Mi-a inmiresmat copilaria. Imi amintesc ca pe vremea cand eram tanc (usor de pacalit) bunicii ma trimeteau in prima zi de Craciun sa "servesc" cu turte de jolfa toate animalutele din curte. Semn de recunostinta si multumire pentru tot ce ne-au oferit de-a lungul anului:oua, lapte,etc. 
Stiu ca se mai gaseste si sub numele de "pelincile Domnului" si ca se poate face si cu canepa in loc de nuca, insa, desi nu a lipsit niciodata de pe masa noastra de Craciun, recunosc ca nu stiu ce gust are jolfa cu canepa.

Ingrediente:
Turte:
500 gr faina,
drojdie (cit o nuca),
un praf de sare,
un praf de zahar,

Umplutura (crema de nuca) :
 o cana de zahar,
150 de ml de apa,
2 cani de nuca macinata,
1 esenta (rom/vanilie)
Turtele:
Faina se amesteca cu un praf de sare, un praf de zahar, un cub de drojdie(cam cat o nuca). Se adauga apa si se amesteca pana se obtine un aluat usor de modelat. Se intind foi foarte subtiri si se taie in forma dorita. Turtele rotunde (de obicei) si subtiri se coc pe plita de la soba (in cazul meu) sau pe o plita ptr aragaz., sau  se usuca in cuptor (dupa cum spunea Alice).

Crema (umplutura): zaharul se amesteca cu  apa calduta si esenta. Nuca macinata se amesteca cu cateva linguri de zahar si se trece la asamblarea julfei.Se pune un strat de turte , se stropesc cu sirop din abundenta si se presara nuca macinata.Urmeaza alt strat de turte, sirop, nuca...si tot asa pana terminati ingreidentele.
Se da la rece pentru o zi doua si se serveste. O delicatesaaaaaaaaaa !!!!!!!!!!!
Pofta buna si SARBATORI FERICITE !!!!!!!

Comentarii

stefy a spus…
harnicuto!!
te asteapta un premiu la mine pe blog!!:P
Monya a spus…
multumesc.......te vizitez sa mi ridic premiul !!!!!!!!!!

Postări populare de pe acest blog

Bulete de branza

Coniac de cafea (de casa)

Cascaval de casa, dupa reteta mamei, sub supravegherea mamei