joi, 27 decembrie 2018

Julfa


Nu există Crăciun fără julfă (sau pelincile Domnului cum i se mai spune prin alte locuri). E un fel de colivă de Craciun. Și totuși, zilele trecute am întâlnit o persoană care nu știa ce e aia julfă. Pe moment am fost destul de surprinsă și tot întrebam repetitiv ”cum n-ai mâncat niciodată?”, dar până la urmă mi-am dat seama, că în timp obiceiurile se pierd de la an la an, iar noi , părinții tineri și moderni nu mai avem timp de ”dulciurile copilăriei” gen nuci, cornulete, ciucălăi și preferăm în loc tot felul de crème dichisite și sofisticate. 

Julfa este de fapt un desert cu turte și umplutură aromată de nucă. 

Când eram mai mica, bunicii mă trimiteau să dau patina julfă și la animale și mi spuneau că dacă la miezul noptii, în seara de Ajun,  o sa intru în grajd o să le pot auzi povestind despre Nașterea Domnului. Nu le-am auzit niciodată, dar am fost mereu fermecată de poveștile copilăriei. 

În trecut însă, bătrânii noştri respectau reţeta tradiţională şi foloseau întotdeauna umplutură de cânepă. Astăzi, reţeta a fost un pic adaptată iar în locul seminţelor de cânepă se mai foloseşte şi miez de nucă.


Ingrediente: 

Pentru aluat (turte) ai nevoie de:
– 300 gr făină;
– oţet (1 lingură);
– apă călduţă (aproximativ 150 ml);
– 1 praf de sare;
– 1 lingură de ulei.

Pentru însiroparea turtelor:
– 500 ml apă;
- 100 gr zahăr,
– 200 gr miere de albine,

Ingrediente pentru umplutură:
– 500 gr miez de nucă măcinat;
– 200 gr zahăr,
- putina coajă de lamâie,
- esență de rom/vanilie.





Preparare:

Aluatul:
Amestecăm toate ingredientele şi frământăm până obţinem un aluat nelipicios.
Rupem din el bucăți mici și întindem turtiţele cu ajutorul unui făcăleţ, cât mai subțiri posibil.

Le coacem fie pe plită (cum se făcea înainte) dacă mai aveți bunici/cunoștințe care mai au sobe, fie într-o tigaie de teflon, dar fără ulei, fie în cuptor ( pe fundul unei tavi) sau chiar pe grill.

Eu și anul asta le-am copt la plită, acasă la părinți.

Siropul:
Fierbem apa cu zahărul aproximativ 10 minute, apoi adaugă mierea de albine. 

Umplutura:
Amestecăm nuca cu zahărul și coaja de lămâie/esența.

Trecem fiecare turtă prin sirop și o sezăm pe platou.

Presărăm un strat generos de nucă aromată apoi așezăm încă o turtă și tot așa până avem vreo 10 turte. 


Niciun comentariu:

Stuffino Crisan, o locatie cu suflet

    4 zile fantastice în Delta Dunării .      Fiecare poveste are un început, așa că o să încerc sa o iau si eu de la început. Deși, oricum ...