miercuri, 14 mai 2014

Bors ( sau ciorba) cu carne de vita


Din nou am acea dilema, cu "botezarea" retetei. Ce e pana la urma? Bors sau ciorba? La mine in zona aproape toate zamele sunt bors-uri. Ciorba se spune doar la ciorba de burta sau la cea radauteana. In rest e bors nene: de fasole, cu perisoare, de vita, de cartofi, de porc....de ce-o fi el acolo. E bors. 
Am rasfoit si internetul si parerile-s impartite-n fel si chip: ca borsu-i un ingredient al ciorbei, iar ciorba e un fel de mancare. Mare dilema.....
Voi cum le "categorisiti" . Care-i borsul, care-i ciorba? Sau pana la urma e pur si simplu in functie de zona in care locuim??

Oricum, pana ne lamurim, va las cu un bors cu carne de vita. Delicios. 


Ingrediente:

500 gr piept de vita cu os,
500 ml bors,
1 morcov.
1 radacina patrunjel,
1 ceapa,
1 ardei gras rosu,
3 cartofi,
5-6 fire marar verde,
5-6 fire patrunjel verde,
5-6 fire leustean verde,
sare, piper,
fidea (daca va place)



Preparare:

Carnea se curata de pielite, se taie bucati si se pune la fiert in apa rece, la foc mic.

Se spumuieste de cate ori este necesar.

Legumele se spala, se curata si se taie in cubulete mici sau se dau prin razatoare. Se calesc 2-3 minute apoi se adauga peste carne (cand aceasta este fiarta pe jumatate).

Se condimenteaza.

Se lasa sa fiarba bine,la foc potrivit aproximativ 1 ora.

Cand este aproape gata, se adauga borsul. Daca e prea acru, mai adaugati putina apa.

Adaugam verdeturile tocate marunt si fideaua.
Daca nu aveti verdeturi proaspete, sunt foarte bune si cele congelate sau din zarzavat.

Mai dam un clocot.

Se lasa sa se linisteasca si se serveste.




2 comentarii:

Lubita Iancu spunea...

Draga mea,tot cautand si alte retete pentru provocare(am deja doua),am vazut aici ca ai o dilema in privinta denumirii borsului sau ciorba;sa-ti dezleg eu misterul;asa dupa cum ai spus si tu,in zona la tine toate zamurile se numesc borsuri ceea ce este foarte adevarat sa se numeasca asa,pentru ca sunt acrite cu bors de putina!restul zamurilor care sunt acrite cu sare de lamaie,zeama de lamaie,otet,agurida,se numesc ciorbe sau cel putin asa ar trebui pentru ca din ingrediente lipsste borsul,logic nu???Cateodata mai folosesc si eu,chiar daca folosesc borsul pe care-l umplu singura,de exemplu ciorba de perisoare,ciorba de vacuta,dar am folosit asa ceva pentru ca sincera sa fiu,cand spui bors,te duce cu gandul undeva la tara Am impresia ca doar in Moldova se foloseste borsul de putina! hai ca ti-am facut capul mare,te pup si merg in continuare la cautare!!

Oana D. spunea...

Da... :)) si eu, ca si Lubita, sunt in cautari de reteta de weekend, iar pe zapada asta care ne-a prelungit vacanta, o supa fierbinte e tot ceea ce mi-as putea dori. Dar, spre deosebire de Lubita, eu am auzit doar de expresia "bors de putina", pentru ca si maica-mea umplea bors in casa si vindea pe la vecinele de cartier, dar il umplea intr-un borcan mare, pt. muraturi. Iar inainte de ea, cand eram eu mica, ma trimitea la o batrana care locuia intr-o fosta si veche farmacie particulara (da' pe vremea lui Ceasca inca mai erau mici intreprinzatori, dar dupa aceea au disparut) ramasa de pe vremurile de dinainte de razboi. Acum batrana vindea bors, si tot la borcan il umplea. Nu cunosc situatia de la tara, pt ca n-am avut rude la tara si n-am avut cum sa vad in ce umpleau bors cei de la sate. Dar in rest, Lubita zice bine, noi zicem bors la ciorba pt ca o acrim cu bors. Acum exista bors in comert, dar banuiesc ca numai in zona Moldovei. Singura ciorba e aia de burta, pt ca necesita otet, si nu bors.

P.S. Sunt din Piatra Neamt :)

Stuffino Crisan, o locatie cu suflet

    4 zile fantastice în Delta Dunării .      Fiecare poveste are un început, așa că o să încerc sa o iau si eu de la început. Deși, oricum ...